-
Webinar (Zoom)
-
Tom Vandermeersch
-
Catégorie : Services bancaires et d'investissement
-
VOF DVL EDUCATIONplus d'informations sur les prestataires de formations externes
-
Banque Général : 5 heuresAutres formations similaires
-
Assurance Général : 5 heuresAutres formations similaires
30% de réduction possible grâce au Portefeuille PME
Neem jij als mede-eigenaar het beheer van je gebouw op jou? Dan bots je vast op vragen en onzekerheden. Hoe krijg je alle eigenaars mee – en hoe vermijd je juridische valkuilen?
Hoe organiseer je een algemene vergadering volgens de regels, zonder chaos of eindeloze discussies?
Wat doe je met attesten, renovatieplannen of dossiers zoals het EPC voor de gemeenschappelijke delen?
De docent van deze opleiding is Tom Vandermeersch, ook gekend van “Appartementor”. Tom beschikt over een ruime praktijkervaring en zal in deze opleiding wet, theorie en praktijk combineren.
3 DATA (1 enkele inschrijving voor de 3 data)
- Datum 1: 21/10/2025
- Datum 2: 27/10/2025
- Datum 3: 04/11/2025
Starttijd: 13:30 CEST
Eindtijd: 16:30 CEST
Je ontvangt pas een attest bijscholing als je op alle data aanwezig was.
DOELGROEP
- Accountants en Tax advisors en hun personeel.
- Advocaten en juristen en hun personeel.
- Syndici en Immo makelaars en hun personeel.
- Tussenpersonen in verzekeringen; VVD en PCP en hun personeel.
- Tussenpersonen in bank en hun personeel.
- Vrijwillige syndici die sterker in hun rol willen staan, zowel juridisch als praktisch.
- Leden van de raad van mede-eigendom die hun verantwoordelijkheid correct willen opnemen.
- Eigenaars die actief willen meedenken over het beheer van hun gebouw.
DOELSTELLING
Wat leer je na deze opleiding?
- Je kent het wettelijke kader rond mede-eigendom en begrijpt je rol als syndicus of lid van de raad.
- Je weet hoe een VME is opgebouwd en welke verantwoordelijkheden bij elk orgaan liggen.
- Je kan een algemene vergadering correct voorbereiden, leiden en afronden.
- Je herkent de meest voorkomende valkuilen en weet hoe je ze aanpakt – juridisch, technisch en financieel.
- Je bent op de hoogte van actuele verplichtingen zoals EPC, attesten, opleveringen, renovatie en leningen.
INHOUD
Sessie I – Wettelijk kader & organen van de VME
- Appartementsrecht
- Basisakte
- Reglement van mede-eigendom en intern reglement
- Algemene vergadering
- Syndicus
- Raad van mede-eigendom
- Rekencommissaris
- Administratief, financieel, technisch en juridisch beheer van een VME
Sessie II – De algemene vergadering in de praktijk
- Begrip en soorten
- Initiatief tot bijeenroeping
- Wie moet uitgenodigd/verwittigd worden?
- Wijze en termijn van oproeping
- De agenda en haar functies
- Aanwezigheidsquorum en volmachten
- Stemprincipes en -quota
- Afwikkeling, tegenstelbaarheid en uitvoerbaarheid
Sessie III – Actuele thema’s en valkuilen
- Rechtspositie van de huurder
- Voorlopige en definitieve oplevering
- Aanleg van infrastructuur
- Attesten: asbest, EPC gemeenschappelijke delen …
- Aanpak van renovatie & VME-leningen (+ kredietverzekering)
- Optoppen van een residentie
VORM
Live Webinar / on demand.
De inschrijving is geldig zowel voor de live webinar als voor de on demand formule.
Na je inschrijving krijg je steeds een link naar de opname van de live webinar als herhaling.
Die (herhaal)link blijft 30 dagen geldig.
Ben je ingeschreven en je was niet op de live webinar,
dan krijg je binnen de week na de live webinar de on demand versie.
PLANNING: 3 sessies van 3 uur
AANTAL PUNTEN
FSMA punten verzekeringen: 5 (algemeen: 5 sector specifiek: 0)
FSMA punten bank: 5 (algemeen: 5 sector specifiek: 0)
ITAA opleidingspunten: 9 categorie A voor de live webinar, categorie B voor de on demand versie.
OVB punten: 9
DOCENT: Tom Vandermeersch met introductie door Luc Devlamynck
SYLLABUS: kopie van de slides.
VEREISTE BASISKENNIS: geen voorkennis vereist voor deze opleiding.
VKS NIVEAU: 6
Voor meer uitleg over de VKS structuur (Vlaamse Kwalificatie Structuur)
zie https://vlaamsekwalificatiestructuur.be/wat-is-vks/kwalificatieniveaus/
-
Tom Vandermeersch
Questions Fréquemment Posées
Si la formation donne droit à des heures de recyclage, celles-ci sont toujours mentionnées dans le calendrier de formation et indiquées dans la partie supérieure droite de la page de détail d'une formation. Il n'y a pas d'heures mentionnées ? Dans ce cas, la formation ne donne pas droit à des heures de recyclage.
La plate-forme sait automatiquement si votre bureau se trouve dans le CP 341. Demandez à votre responsable de formation si votre fonction est désignée comme collaborateur sur la page « Mon bureau ». Si les deux conditions sont remplies, vous devriez pouvoir vous inscrire au tarif préférentiel aux formations qui entrent en ligne de compte pour les collaborateurs CP 341. Vous voyez toujours le coût standard s’afficher ? Alors veuillez nous contacter via info@edfin.be .
Assurez-vous d'abord que votre bureau est bien enregistré et indiquez que vous êtes membre de BZB-Fedafin. Votre bureau était déjà enregistré ? Vérifiez si votre affiliation à BZB-Fedafin est correctement renseignée dans les paramètres du bureau. Attention, cette page est uniquement visible pour les responsables de formation. Vous voyez toujours le prix sans réduction ? Alors veuillez nous contacter.