Professioneel appartementsbeheer

Professioneel appartementsbeheer

Wettelijk regeling en praktische toepassingen voor beheer van mede-eigendom.
€ 574,75 incl. btw

30% korting mogelijk met kmo-portefeuille

Inschrijven


Inschrijven is mogelijk tot 18 oktober
Een vraag over deze opleiding? Contacteer ons.

Neem jij als mede-eigenaar het beheer van je gebouw op jou? Dan bots je vast op vragen en onzekerheden. Hoe krijg je alle eigenaars mee – en hoe vermijd je juridische valkuilen?
Hoe organiseer je een algemene vergadering volgens de regels, zonder chaos of eindeloze discussies?
Wat doe je met attesten, renovatieplannen of dossiers zoals het EPC voor de gemeenschappelijke delen?
De docent van deze opleiding is Tom Vandermeersch, ook gekend van “Appartementor”.  Tom beschikt over een ruime praktijkervaring en zal in deze opleiding wet, theorie en praktijk combineren.

3 DATA  (1 enkele inschrijving voor de 3 data)

  • Datum 1: 21/10/2025
  • Datum 2: 27/10/2025
  • Datum 3: 04/11/2025

Starttijd: 13:30 CEST
Eindtijd: 16:30 CEST

Je ontvangt pas een attest bijscholing als je op alle data aanwezig was.

DOELGROEP

  • Accountants en Tax advisors en hun personeel.
  • Advocaten en juristen en hun personeel.
  • Syndici en Immo makelaars en hun personeel.
  • Tussenpersonen in verzekeringen; VVD en PCP en hun personeel.
  • Tussenpersonen in bank en hun personeel.
  • Vrijwillige syndici die sterker in hun rol willen staan, zowel juridisch als praktisch.
  • Leden van de raad van mede-eigendom die hun verantwoordelijkheid correct willen opnemen.
  • Eigenaars die actief willen meedenken over het beheer van hun gebouw.

DOELSTELLING

Wat leer je na deze opleiding?

  • Je kent het wettelijke kader rond mede-eigendom en begrijpt je rol als syndicus of lid van de raad.
  • Je weet hoe een VME is opgebouwd en welke verantwoordelijkheden bij elk orgaan liggen.
  • Je kan een algemene vergadering correct voorbereiden, leiden en afronden.
  • Je herkent de meest voorkomende valkuilen en weet hoe je ze aanpakt – juridisch, technisch en financieel.
  • Je bent op de hoogte van actuele verplichtingen zoals EPC, attesten, opleveringen, renovatie en leningen.

INHOUD

Sessie I – Wettelijk kader & organen van de VME

  • Appartementsrecht
  • Basisakte
  • Reglement van mede-eigendom en intern reglement
  • Algemene vergadering
  • Syndicus
  • Raad van mede-eigendom
  • Rekencommissaris
  • Administratief, financieel, technisch en juridisch beheer van een VME

Sessie II – De algemene vergadering in de praktijk

  • Begrip en soorten
  • Initiatief tot bijeenroeping
  • Wie moet uitgenodigd/verwittigd worden?
  • Wijze en termijn van oproeping
  • De agenda en haar functies
  • Aanwezigheidsquorum en volmachten
  • Stemprincipes en -quota
  • Afwikkeling, tegenstelbaarheid en uitvoerbaarheid

Sessie III – Actuele thema’s en valkuilen

  • Rechtspositie van de huurder
  • Voorlopige en definitieve oplevering
  • Aanleg van infrastructuur
  • Attesten: asbest, EPC gemeenschappelijke delen …
  • Aanpak van renovatie & VME-leningen (+ kredietverzekering)
  • Optoppen van een residentie

VORM

Live Webinar / on demand.

De inschrijving is geldig zowel voor de live webinar als voor de on demand formule.
Na je inschrijving krijg je steeds een link naar de opname van de live webinar als herhaling.
Die (herhaal)link blijft 30 dagen geldig.
Ben je ingeschreven en je was niet op de live webinar,
dan krijg je binnen de week na de live webinar de on demand versie.

PLANNING:  3 sessies van  3 uur

AANTAL PUNTEN

FSMA punten verzekeringen: 5   (algemeen: 5  sector specifiek: 0)
FSMA punten bank:  5  (algemeen: 5  sector specifiek: 0)
ITAA opleidingspunten:  9  categorie A voor de live webinar, categorie B voor de on demand versie.
OVB punten: 9

DOCENT:  Tom Vandermeersch   met introductie door Luc Devlamynck

SYLLABUS: kopie van de slides.

VEREISTE BASISKENNIS:  geen voorkennis vereist voor deze opleiding.

VKS NIVEAU: 6

Voor meer uitleg over de VKS structuur (Vlaamse Kwalificatie Structuur)
zie  https://vlaamsekwalificatiestructuur.be/wat-is-vks/kwalificatieniveaus/

  • Tom Vandermeersch

    Tom Vandermeersch

    Tom Vandermeersch
    Appartementor

    25 jaar ervaring als zelfstandig syndicus – beheer van A tot Z
    diverse strategische, operationele en adviserende opdrachten bij zowel kleine, middelgrote als grote syndici
    binnen en buiten het vastgoed van nabij betrokken bij de implementatie van diverse veranderingstrajecten
    bij VDAB actief binnen de cluster ‘business-support’ en co-ontwikkeling van diverse e-learnings & workshops
    mentoring van syndici en begeleiding van syndici in transitie
    onafhankelijk adviseur van VME’s, Raden van Mede-Eigendom en individuele mede-eigenaars
    website: https://www.appartementor.be/

    Linkedin: https://www.linkedin.com/in/tomvandermeersch/

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag waarop je geen antwoord vindt in onze veelgestelde vragen? Neem dan contact op.

Als er opleidingsuren gekoppeld zijn aan een opleiding, dan staan deze steeds vermeld in de opleidingskalender en bovenaan rechts op de detailpagina van een opleiding. Staan er geen opleidingsuren? Dan zijn er geen uren gekoppeld aan de opleiding.

Het platform weet automatisch of jouw kantoor ressorteert in het PC 341. Vraag aan je opleidingsverantwoordelijke of je als medewerker staat aangeduid op de pagina Mijn kantoor. Als beide voorwaarden voldaan zijn, zou je tegen het voordeeltarief moeten kunnen inschrijven voor opleidingen die in aanmerking komen voor medewerkers PC341. Zie je nog steeds de standaardprijs staan? Neem dan contact met ons op via info@edfin.be .

Zorg eerst en vooral dat je kantoor geregistreerd is en duid aan dat je lid bent van BZB-Fedafin. Was je kantoor al geregistreerd? Ga na of je lidmaatschap bij BZB-Fedafin correct aangeduid is in de kantoorinstellingen. Opgelet, deze pagina is enkel zichtbaar voor opleidingsverantwoordelijken. Zie je nog steeds de prijs zonder korting staan? Neem dan contact met ons op.

Toon alle vragen

Edfin is een initiatief van BZB-Fedafin

Edfin vzw - Einestraat 21, 9700 Oudenaarde - BE0672.757.653 - info@edfin.be